keskiviikko 28. lokakuuta 2015

Ydinainesanalyysi

d) Mitä ydinainesanalyysi tarkoittaa?

Tällä kertaa oman ryhmäni tehtävänä oli opettaa muille ydinainesanalyysin tekemistä. Valitsimme opetusmenetelmäksi opetuskeskustelun. Valmistelimme opetuksen alkuun lyhyen infon, jonka jälkeen keskustellen saimme esille esimerkkejä, miten sitä voi käyttää omassa työssä.

Ydinainesanalyysi - sanahan vaikuttaa hyvin vieraalta, mutta tarkoitus on kaikille tuttua. Kyse on opintojakson sisällön suunnittelusta. Koska itsekin ajattelimme ensin, että onpa kamala sana, onkohan tämä tuttu kenellekään, päätimme kysellä asiasta tutuilta opettajilta. Itse kyselin asiasta kolmelta opettajalta ja kukaan heistä ei ollut kuullut tätä sanaa. Sen sijaan sen tarkoitus oli tietysti tuttu, opettajan perusjuttu; Ydinainesanalyysin avulla opettaja hahmottaa opintojakson keskeiset sisällöt ja ikään kuin laittaa opetettavat asiat tärkeysjärjestykseen käytettävään aikaan nähden.

Ydinaines on siis yksinkertaisesti se, mikä on tärkeintä kurssilla opettaa.

Ydinainesanalyysiiin sisällytetään ne asiat mitä opetussuunnitelma velvoittaa. Opintojakson sisältö jaetaan kolmeen osaan:

1 mitä täytyy tietää MUST KNOW / 80 % ajankäytöstä
2 mitä on hyvä tietää SHOULD KNOW / 15 % ajankäytöstä
3 minä on kiva tietää NICE TO KNOW / 5 % ajankäytöstä

Suunnittelussa ydinaineksen määrä tulee suhteuttaa siis käytettävään aikaan. Esimerkiksi tunnin mittaisessa opetuksessa ydinainekseksi riittää 3-5 asiaa. Nämä asiat tulee olla esillä osaamistavoitteissa. Valtaosa ajasta käytetään näiden asioiden käsittelyyn ja lisäksi opettaja voi suunnitella sopivan määrän Should know-ainesta eli täydentävää tietoa. Jos aikaa jää, voi mukaan ottaa myös erityistietoutta. Erityistietoutta saadaan yleensä vasta seuraavalla opintojaksolla, jatkokurssilla, lisäkoulutuksessa jne. Opettaja voi antaa nice to know- asioihin johdattavia linkkejä ja kirjavinkkejä opiskelijoille.

Tekemällä ydinainesanalyysiä opettajan on mahdollista
  • hahmottaa paremmin kurssin työmäärä
  • se myös auttaa hahmottamaan kokonaisuudet ja näkemään kurssien päällekkisyydet koko organisatiossa
  • analyysin tekeminen vie aikaa, mutta se auttaa opettajaa keskittymään olemmaiseen – rönsyilyt eivät vie liikaa aikaa opetuksesta.
  • kun kurssiin tulee uutta asiaa, analyysin avulla voidaan myös hahmottaa pitääkö kursia laajentaa vai voidaanko esimerkiksi erityistietouden määrää vähentää

Tästä pääset kuuntelemaan tutor-opettaja Maarit Räisäsen antaman palautteen opeuksestamme. Opetusparinani toimi Hanna Laine. > linkki

Tästä pääset lukemaan palauteryhmään kuuluneen Tiina Haapaniemen antaman palautteen opetuksesta. > linkki


Lisää luettavaa aiheesta:

Tällä nettisivulla oli kerrottu ydinainesanalyysistä melko selkeästi: > linkki

LÄHTEET:
Taitojen Opetus, Hannu Salakari, Eduskills Consulting2007. Sivut 179-182
http://ostu.ok-opintokeskus.fi/ydinainesanalyysi
Opettajien haastattelut

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti