tiistai 30. tammikuuta 2018

Yhteiskunnan muutos ja haasteet

Ei herranen aika, tekis mieli sanoa, että jo on opintojaksolla nimi. Koska opintojakson nimeä en oppinut koko opintojakson aikana. Yhteiskunnan muutos ja haasteet hyvinvoinnille ja palveluille. 

Saako nauraa? Kuva: Papunet.net/Sclera.

Onneksi opintojakso oli nimeänsä mielenkiintoisempi. Mukavaa oli pohtia, millainen palveluverkosto meillä on tulevaisuudessa. Oppimistehtävänä oli valita jokin yhteiskunnallinen muutos ja käsitellä sen vaikutuksia hyvinvointipalveluihin. Valitsin terveyspalveluitten digitalisoinnin ja tarkastelin sitä kehitysvammaisen asiakkaan näkökulmasta. 

Samassa tehtävässä tuli vielä valita yksi hallituksen kärkihanke ja analysoida sen vaikutuksia omalle alueelle. Tällä hallituskaudella ei valitettavasti ollut kovin läheltä koskettavia kärkihankkeita, mutta valitsin  aiheeksi "edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta".

Kärkihankkeisiin tutustuminen pakotti selaamaan sellaisia nettisivuja, joista löytyy paljon valtakunnallista tietoa ja tutustutti hallituksen työskentelytapoihin. 

Oppimistehtävä tuli kirjoittaa myös PoPSTer-raportista, josta tuli nostaa esiin hyvinvointipalveluiden haasteita. Opettajan palaute tehtävästä 29.1.2018:

"Mielenkiintoiset asiat nostit esiin, jotka toisaalta vaikuttavat kaikkialla. Ovat tärkeitä ja erilaisia vammaisten näkökulmasta."

Näkökulmaa pohjoismaista

Näitten yksilötehtävien lisäksi oli vielä ryhmätehtävä, jossa perehdyttiin sosiaali-ja terveyspalveluihin pohjoismaissa.

  • Tarkastelkaa tehtävässänne miten valinnanvapaus toteutuu Euroopan maissa.
  • Miten Sote-palvelut on järjestetty Euroopan maissa
  • Millaista on Pohjoismainen yhteistyö Sosiaali-ja terveysalalla.

Minun ryhmäni aihe oli Pohjoismainen yhteistyö; palvelujen laatu ja turvallisuus. Aihe ei kiinnostanut millään tavalla, enkä saanut siitä otetta tehtävän edetessäkään. Vaikka kuinka luin materiaaleja (jotka oli hyvin hajanaisia), asia ei selkeytynyt vaan kävi yhä sekavammaksi. Tehtävän antokaan ei ollut kovin selkeä, joten haimme paljon erilaista tietoa, luimme, mutta emme päässeet oikein käsitykseen mitä tehtävään olisi tullut kirjoittaa. Lopuksi selvisi, että koko kirjallinen tehtävä oli turha, pelkkä power point -esitys aiheesta olisi riittänyt. Täytynee todeta, että tästä osuudesta ei jäänyt juurikaan mitään järkevää mieleen. Paitsi se, että yhteistyötä tehdään myös pohjoismaisesti. Oppi sekin. 

Arviointeja ryhmätehtävistä ei ole vielä tullut, joten niitä mielenkinnolla odotan. Sillä välin jatkan Strategia ja laatutyö käytännössä -opintojakson työstöä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti